Vaak wordt er van meisjes verwacht dat zij tuttig en modieus zijn. Ik was het tegenovergestelde. Ik liep het liefst rond in alles dat twee maten groter was en mijn haar in een knot. Het koste mij minder moeite en ik had wat extra minuten om rond te draaien in mijn bed. Dit veranderde allemaal toen ik wat ouder werd en mijn interesse in kleding begon te groeien.
Op een of ander manier, leek het mij een slim idee om te solliciteren bij de beste idee om mij grootste warenhuis van Amsterdam en hierdoor mijn interesse in de modebranche te ontwikkelen. Verbazingwekkend heb ik de functie gekregen en begon mijn tocht als verkoopmedewerker en enthousiaste modeliefhebber van start.
Het voordeel van werken bij een grote warenhuis is dat je constant geïnspireerd raakt. Er komen steeds nieuwe collecties binnen en je kunt altijd je ogen uitkijken. Na een aantal maanden werd ik verantwoordelijk voor de paspoppen en de uitstraling van mijn afdeling. Dit zorgde ervoor dat ik het imago van de winkel visueel kon overbrengen en ook nog mijn oog voor detail in de mode kon ontwikkelen.
Naast het feit dat ik meer over mode en eigen stijl heb geleerd, heb ik vooral geleerd geduld te hebben. Werken bij een grote warenhuis is druk. Dagelijks ontmoet je duizenden klanten, die vaak verschillende talen spreken en niet echt geduld hebben voor en met de medewerkers van de winkel. Het is eerder komen, vinden, kopen en gaan. Wat er soms voor kan zorgen dat de winkel achtergelaten wordt in een grote bende, waardoor je langere dagen kan maken dan verwacht.
Het is dus hard werken, maar je leert de leukste mensen kennen. Het zijn vaak leeftijdsgenoten die dezelfde interesses als jou hebben. Daarnaast leer je ook verschillende competenties ontwikkelen, die je later in de toekomst altijd kunt gebruiken.Een tip als je gaat werken bij een warenhuis, zorg voor goede schoenen. Voor een groot deel van de uren dat je aan het werk bent, sta je. Zorg dus dat de schoenen die je aandoet jou goed steunen. Maak je geen zorgen, ook die kunnen heel stijlvol zijn.